Att socialtjänsten ska arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet är numera inskrivet i lag. Men hur ser det ut när dessa två kunskapsformer möts i vardagen – och hur kan samspelet mellan forskning, praktik och brukare bli mer levande?
– Vi behöver fler arenor där olika kunskaper kan mötas på lika villkor. Då kan vi utveckla arbetssätt som både är förankrade i vardagens realiteter och grundade i vetenskap, säger Kerstin Svensson, professor i socialt arbete vid Lunds universitet och föreståndare för Forskarskolan för yrkesverksamma i socialtjänsten (FYS).
En komplex kunskapskarta
Under de senaste åren har forskarskolan samlat berättelser och perspektiv från socialarbetare, chefer, politiker, brukarorganisationer, myndigheter och akademi. Bilden som framträder är komplex:
- Olika synsätt på vad som räknas som relevant kunskap
- Olika behov – från sammanvägda erfarenheter till detaljerade effektmått
- Olika utmaningar – för vissa handlar det om kunskapsluckor, för andra om ett överflöd av information som är svår att sortera
– Vi ser att det inte finns ett ”rätt” sätt att värdera kunskap. Det handlar mer om att förstå olikheterna och skapa strukturer där de kan komplettera varandra, säger Lars Plantin, professor i socialt arbete vid Malmö universitet och också föreståndare för FYS.
Kunskap som rör sig
I forskarskolans arbete återkommer begreppet kunskapscirkulation – att kunskap inte ska stanna hos en aktör, utan röra sig mellan forskning, praktik och brukare. Forskare kan inspireras av praktikers erfarenheter, socialtjänstens medarbetare får stöd i att tolka och använda forskning, och brukares perspektiv blir en självklar del av kunskapsbildningen.
– När kunskap får cirkulera och utvecklas i dialog blir den mer användbar och förankrad. Det gynnar både beslutsfattandet och kvaliteten i det sociala arbetet, säger Lars Plantin. Utmaningen är att finna smidiga och kreativa lösningar på hur involverade parter ska nå varandra, intresset finns, säger Kerstin Svensson.
Ny bok släpps i höst
Under hösten 2025 släpper Forskarskolan för yrkesverksamma i socialtjänsten antologin Kunskap i rörelse. Där samlas erfarenheter och analyser från forskare och yrkesverksamma med exempel på hur olika kunskapsformer kan samspela i socialtjänstens vardag.
På Socionomdagarna 2025 medverkar Kerstin Svensson och Lars Plantin i seminariet 9B (dag 2) ”Kreativ kunskapscirkulation mellan forskning och praktik – olika perspektiv och möjligheter”, där de diskuterar antologins teman och bjuder in till dialog om framtidens kunskapsarbete i socialtjänsten.